عاجل

طارق النهري: الطريق إلى إيلات اتصور في سنتين وفي مشهد لمدلين طبر اتعاد 56 مرة

طارق النهري
طارق النهري

كشف الفنان طارق النهري، عن كواليس مشاركته في فيلم «الطريق إلى إيلات»، مؤكدا أن هذا العمل ظل فترة طويلة في مرحلة التصوير، قائلا: «فضلنا سنتين بنصور الفيلم ده».

وأضاف، خلال استضافته في برنامج «رحلة تراثنا» المذاع عبر شاشة النهار: «إحنا لفينا كتير جدا على كل سواحل سيناء علشان نصور الفليم ده وكان في مشاهد كتير بنعيد تصويرها من أكتر من زاوية لأن المخرجة إنعام محمد علي بتهتم جدا ومش بتقتنع بأي حاجة.. مثلا في مشهد لمدلين طبر اتعاد 56 مرة».

وفي سياق حديثه، تطرق للحديث عن الفنانة الكبيرة الراحلة فاتن حمامة، قائلا: «فاتن حمامة أكثر من مرة تقول لإنعام محمد علي غن أول مرة الشمهد بيتصور بتكون الأصدق والأجمل.. بالرغم من إنها مقتنعتش بكلام السيدة فاتن حمامة إلا إنها في المونتاج كانت بتختار أول مشهد زي ما هي قالت».

كما أشاد بسيدة الشاشة العربية، قائلا: «فاتن حمامة ممثلة رائعة عارفة إمتى تكون صادقة جدا وإمتى تكون ميكانيكي تمثيل.. إحنا عندنا وقت بنكون فيه ميكانيكي تمثيل بعد ما نعيد المشهد أكتر من مرة اللي هو خلاص بقا خلصني».

وفي سياق سابق، تحدث الفنان طارق النهري عن كواليس عودته الفنية، مؤكدا أن مشاركته في مسلسل جعفر العمدة كانت نقطة تحول وبداية جديدة في مشواره.

مكنتش متخيل إنه يبقى ظاهرة عربية

وقال النهري: “الرجعة كانت بجعفر العمدة.. ده كان أول حاجة”، موضحا أنه لم يكن يتوقع حجم النجاح الكبير الذي حققه العمل، مضيفا: “أنا رايح على أساس إن أنا هعمل دور كده نشوف الحالة إيه، مكنتش متخيل إنه يبقى ظاهرة عربية.”

أول لقاء جمعه بالمخرج محمد سامي

وكشف خلال لقائه مع الاعلامي تامر عبدالمنعم، ببرنامج “أخر النهار”، عن أول لقاء جمعه بالمخرج محمد سامي، قائلا: “أول مرة في حياتي أشوفه.. ولما قعدت معاه خدني بالحضن وقال لي: كده خلاص هنشتغل مع بعض،”، مشيدا بقدراته الإخراجية: “هو زكي جدا وشاطر قوي في إنه يقود الممثل، وقدر يطلع مني شخصية حمدي فتح الله بشكل مضبوط.”

 

تم نسخ الرابط