عاجل

شقيق هدير ضحية حادث حدائق الأهرام: كان نفسي أديها روحي وأموت أنا مكانها

شقيق هدير ضحـية حـادث
شقيق هدير ضحـية حـادث حدائق الأهرام

كشف شقيق هدير ضحـية حـادث حدائق الأهرام، عن اللحظات الأخيرة في حياة شقيقته، قائلا: « إن الرجالة والحريم اللي بياخدوا منها شاي بيعيطوا عليها كل اللي يشوفها يقول إحنا عارفينها إحنا لسه واخدين منها شاي إمبارح ووقتها أنا سمعت وقولت أختي ماتت». 

وأضاف، خلال تصريحات عبر موقع نيوز رووم، «نزلت لقيتهم مغطيين أختي لحد رقبتها ووشها بيضحك أنا قولت مماتتش لأنها كانت باصه كده وأنا باصصلها كانت بتضحك وأنا كان نفسي أديها روحي وأموت أنا مكانها وأختي مكانش في حته في جسمها سليمه عشان كده أنا عايز حق أختي». 

وفي سياق آخر، كشف إسلام شقيق هدير ضحية حادث حدائق الأهرام عن رحلة كفاحها، قائلا: «هدير اشتغلت شغل كتير أوي، دي مش أول مرة تشتغل، اشتغلت في عيادة مع دكتورة كانت بتحبها أوي، واشتغلت في شركات أبحاث مع والدتها زمان». 

عمل في شركة عقارات

وأضاف، خلال تصريحات خاصة عبر موقع «نيوز رووم»: «هدير كانت خريجة جامعة عين شمس، واشتغلت زمان في شركة عقارات، اشتغلت في شركة عقار قبل ما تنزل عربية القهوة علطول، وكانت شغالة قبل العقارات في مدرسة لغات على طريق إسكندرية الصحراوي». 

تحدث شقيق "هدير"، المعروفة إعلاميًا بـ"فتاة عربة القهوة"، في أول ظهور إعلامي له بعد وفاتها، مستعرضا بعض الجوانب الإنسانية والمواقف في حياتها، خلال لقائه عبر "نيوز رووم".

بتحب اللي منها أوي

استهل شقيق هدير حديثه بوصف شخصيتها التي كانت تميل دائما إلى العطاء والإيثار، مؤكدا أنها كانت تعتبر راحة عائلتها هي الأولوية الأولى في حياتها، قائلا: "هدير بني آدمة بتحب اللي منها أوي، ولو عارفة إن أمها أو أخوها عايزين ومحتاجين حاجة بتجيبهالنا.. هي دي هدير".

عزة نفس وكفاح مستمر

وانتقل الشقيق في حديثه إلى جانب آخر من شخصية هدير، وهو عزة النفس والاستقلالية التي صاحبتها منذ بداية مشوارها في العمل، مشيرا إلى أنها كانت تأبى أن تكون عبئا على أحد، حتى والدتها.

وأضاف واصفا كفاحها: "هي بتحب كده دايما حتى وهي شغالة.. لو نفسها في حاجة تحوش وتجيبها هي، بس متطلبش من أمها فلوس"، مؤكدا على أن الفراغ الذي تركته شقيقته لا يمكن تعويضه.

تم نسخ الرابط